Auto sijoituskohteena?
Auton ostaminen on ollut perinteisesti yksi isoimmista kotitalouksien tekemistä hankinnoista. Usein kuulee kuitenkin sanottavan, että auton hankintaa ei voida pitää hyvänä sijoituksena. Tämä olettama johtuu siitä, että auton arvo harvoin nousee ajan kuluessa, kun taas sijoittamiseen liitetään vahvasti arvon nousu. Mutta kuinka huono sijoitus auto itse asiassa voi olla?
Asiaa on tutkinut esimerkiksi Niina Matikainen, jonka tekemä tutkimus antoi lisävahvistusta olettamalle, että auto on yleisesti heikko sijoituskohde. Tutkimuksen mukaan selvästi eniten laskee uuden auton hinta. Eli heti autoliikkeestä ulos ajettaessa auton hinta laskee suhteellisesti nopeammin verrattuna käytetyn auton hintaan. Tutkimuksessa havaittiin, että viiden ensimmäisen vuoden aikana auton arvo laskee keskimäärin noin 10 % vuosivauhtia, jos ajokilometrejä kertyy yli 20 000 vuodessa. Tämän jälkeen auton arvonlasku hidastuu. Viiden vuoden jälkeen aina kymmeneen ikävuoteen saakka auton arvo laskee noin 7 % vuodessa. Aivan vanhimmilla autoilla arvonlasku on huomattavasti hitaampaa suhteessa uusiin autoihin. Jossain tapauksissa vanhan auton hinnanlasku jopa lakkaa kokonaan. Lukujen perusteella voisi olla perusteltua todeta, että olisi järkevää ajaa auto niin loppuun kuin mahdollista, jos korjauskulut vain pysyvät kohtuullisina.
Euromääräisesti lasku tuntuu isoimmalta luonnollisesti kalleimmissa automalleissa. Jos esimerkiksi otetaan 65 000 euroa maksava auto, niin kymmenen vuoden kuluttua auton markkina-arvo on laskenut noin 26 700 euroon, eli auton arvosta on sulanut lähes 60 % (38 300 euroa). Voimakkainta lasku on ensimmäisten viiden vuoden aikana, jolloin auton arvosta katoaa noin 26 600 euroa. Eli ei ihan pikkusummia!
Auton hinnan alentuminen ei kuitenkaan ole potentiaalisesti ainut kustannus, jonka ostaja maksaa uudesta autosta. Kaikilla hankinnoilla on olemassa arvio ns. vaihtoehtoiskustannuksesta, eli siitä mikä olisi ollut jonkun toisen ratkaisun lopputulos.
Alla olevassa esimerkissä on käytetty vaihtoehtoiskustannuksena rahojen sijoittamista auton ostamisen sijaan. Esimerkissä auton hankintahinta 65 000 euroa sijoitetaan maltillisella 5 % tuotto-oletuksella kymmeneksi vuodeksi (ei lupaus tai ennuste). Tänä aikana sijoitus ehtisi kasvaa 105 878 euroon. Kun verrataan näitä kahta vaihtoehtoa toisiinsa, niin eroa tulee lähes 80 000 euroa! Eli auton ostamisen kustannus ei välttämättä ole ainoastaan heti ostohetkellä maksettava 65 000 euroa, vaan summa voi kasvaa huomattavasti isommaksi, jos rahoille löytää aidosti tuottavan vaihtoehdon. Ei tietysti ole kiveen hakattua, että sijoittaminen tuottaa juuri tuon 5 % vuodessa. Niin kuin aina, sijoittamiseen liittyy epävarmuutta tulevaisuudesta, jonka vuoksi lopputulos voi olla kymmenen vuoden aikana joku parempi tai heikompi, kuin esimerkissä arvioitu 5 % vuosituotto. Epävarmuudesta huolimatta odotusarvo varallisuuden kehityksessä on kuitenkin huomattavasti korkeampi sijoittamisessa kuin kalliin auton hankinnassa.
Tuotto-oletus 5 % vuodessa, ei lupaus eikä ennuste tulevista tuotoista.
Lopuksi
En sano, että uutta autoa tai autoa ylipäätänsä ei kannattaisi koskaan ostaa. Auton ostamiseen liittyy paljon muitakin, kuin pelkästään puhtaasti rahalla mitattavia seikkoja. Kuitenkin etenkin nuorella iällä kalliin auton ostaminen jarruttaa erityisen voimakkaasti tulevaisuuden vaurastumista. Varsinkin, jos kallis auto ostetaan (kalliilla) velkarahalla, jolloin maksettavaksi tulee vielä korko- ja muut kulut liittyen auton oston rahoittamiseen. Myös kalliin auton ylläpitokustannukset voivat olla merkittävä kuluerä vakuutuksista lähtien. Jos vain malttaa, niin kalliin uuden auton ostamisen välttäminen voi olla hyvä keino vaurastumisen tiellä varsinkin nuorella iällä.
Hyvää syksyn jatkoa toivottaen,
Jani & Olli & Juho & Petteri & Janne & Kata & Sini