Tervehdys,
Olemme päivittämässä Online-raportointijärjestelmäämme, joka avautuu käyttäjille helmikuun alussa. Uuden raportointijärjestelmän avulla käytössänne on jatkossa aiempaa yksityiskohtaisemmat tiedot myös Jääkiekkoilijoiden urheilijarahastoinnin henkilökohtaisesta tilanteesta sekä tapahtumahistoriasta. Jääkiekkoilijoiden urheilijarahastoinnin osuudenomistajille tullaan lähettämään erillisellä sähköpostilla sekä vuosikatsauksen yhteydessä postitse Online-raportointijärjestelmän käyttöohje. Muille asiakkaillemme tulemme tiedottamaan erillisessä sähköpostissa Online-järjestelmän käyttöohjeita sekä kerromme millaisia tietoja järjestelmästä voitte jatkossa saada.
Tarkistathan sähköpostisi roskaposti-kansiot ellet ole vastaanottanut sähköpostitse erillistä käyttöohjetta 2.2.2018 mennessä.
Samassa yhteydessä sekä kuukausikirjeemme että nettisivumme uudistuvat. Jääkiekkoilijoiden urheilijarahastoa käyttäville tiedoksi, että jatkossa merkintöjä ei tehdä enää kirjautumisen takaa, vaan merkintälomake löytyy Urheilijatulojen rahastointi –sivun alta.
Auto sijoituskohteena?
Auton ostaminen on ollut perinteisesti yksi isoimmista kotitalouksien tekemistä hankinnoista. Usein kuulee kuitenkin sanottavan, että auton hankintaa ei voida pitää hyvänä sijoituksena. Tämä olettama johtuu siitä, että auton arvo harvoin nousee ajan kuluessa, kun taas sijoittamiseen liitetään vahvasti arvon nousu. Mutta kuinka huono sijoitus auto itse asiassa voi olla?
Asiaa on tutkinut esimerkiksi Niina Matikainen, jonka tekemä tutkimus antoi lisävahvistusta olettamalle, että auto on yleisesti heikko sijoituskohde. Tutkimuksen mukaan selvästi eniten laskee uuden auton hinta. Eli heti autoliikkeestä ulos ajettaessa auton hinta laskee suhteellisesti nopeammin verrattuna käytetyn auton hintaan. Tutkimuksessa havaittiin, että viiden ensimmäisen vuoden aikana auton arvo laskee noin 10 % vuosivauhtia, jos ajokilometrejä kertyy yli 20 000 vuodessa. Tämän jälkeen auton arvon lasku hidastuu. Viiden vuoden jälkeen aina kymmeneen ikävuoteen saakka auton arvo laskee noin 7 % vuodessa. Aivan vanhimmilla autoilla arvon lasku on huomattavasti hitaampaa suhteessa uusiin autoihin. Jossain tapauksissa vanhan auton hinnan lasku jopa lakkaa kokonaan. Lukujen perusteella voisi olla perusteltua todeta, että olisi järkevää ajaa auto niin loppuun kuin mahdollista, jos korjauskulut vain pysyvät kohtuullisina.
Euromääräisesti lasku tuntuu isoimmalta luonnollisesti kalleimmissa automalleissa. Jos esimerkiksi otetaan 65 000 euroa maksava katumaasturi, niin kymmenen vuoden kuluttua auton markkina-arvo on laskenut 26 700 euroon, eli auton arvosta on sulanut lähes 60 % (38 300 euroa). Voimakkainta lasku on ensimmäisten viiden vuoden aikana, jolloin auton arvosta katoaa noin 26 600 euroa. Eli ei ihan pikkusummia!
Auton hinnan alentuminen ei kuitenkaan ole potentiaalisesti ainut kustannus, jonka ostaja maksaa uudesta autosta. Kaikilla hankinnoilla on olemassa arvio ns. vaihtoehtoiskustannuksesta, eli siitä mikä olisi ollut jonkun toisen ratkaisun lopputulos.
Alla olevassa esimerkissä on käytetty vaihtoehtoiskustannuksena rahojen sijoittamista auton ostamisen sijaan. Esimerkissä autonhankintahinta 65 000 euroa sijoitetaan maltillisella 5 % tuotto-oletuksella kymmeneksi vuodeksi. Tänä aikana sijoitus ehtisi kasvaa 105 878 euroon. Kun verrataan näitä kahta vaihtoehtoa toisiinsa, niin eroa tulee lähes 80 000 euroa! Eli auton ostamisen kustannus ei välttämättä ole ainoastaan heti ostohetkellä maksettava 65 000 euroa, vaan summa voi kasvaa huomattavasti isommaksi, jos rahoille löytää aidosti tuottavan vaihtoehdon. Ei tietysti ole kiveen hakattua, että sijoittaminen tuottaa juuri tuon 5 % vuodessa. Niin kuin aina, sijoittamiseen liittyy epävarmuutta tulevaisuudesta, jonka vuoksi lopputulos voi olla kymmenen vuoden aikana joku parempi tai heikompi, kuin esimerkissä arvioitu 5 % vuosituotto. Epävarmuudesta huolimatta odotusarvo varallisuuden kehityksessä on kuitenkin huomattavasti korkeampi sijoittamisessa kuin kalliin auton hankinnassa.
Tuotto-oletus 5 % vuodessa, ei lupaus eikä ennuste tulevista tuotoista.
Lopuksi
En sano, että uutta autoa tai autoa ylipäätänsä ei kannattaisi koskaan ostaa. Auton ostamiseen liittyy paljon muitakin, kuin pelkästään puhtaasti rahalla mitattavia seikkoja. Kuitenkin etenkin nuorella iällä kalliin auton ostaminen jarruttaa erityisen voimakkaasti tulevaisuuden vaurastumista. Varsinkin, jos kallis auto ostetaan (kalliilla) velkarahalla, jolloin maksettavaksi tulee vielä korko- ja muut kulut liittyen auton oston rahoittamiseen. Myös kalliin auton ylläpitokustannukset voivat olla merkittävä kuluerä vakuutuksista lähtien. Jos vain malttaa, niin kalliin uuden auton ostamisen välttäminen voi olla hyvä keino vaurastumisen tiellä varsinkin nuorella iällä.
Lähde: HS.fi
Jani & Olli & Juho
Obsido Oy
Rautatienkatu 14 A 7
33100 Tampere
puh. +358 50 5050 503
jani.nikko@obsido.fi